Horecaondernemers dreigen grip te verliezen op hun potentiële klanten nu supermarkten en andere bedrijven die gebruik maken van big data bepalen waar consumenten buiten de deur eten en drinken.
Dat stelt Rabobank in een analyse over de food sector. De bank ziet de onder meer de restaurantactie van Albert Heijn, die tot en met januari 2016 liep, als een voorbode van hoe de foodbranche er in de toekomst uit komt te zien. Over 10 tot 15 jaar zijn het niet per se de horecabedrijven zelf die consumenten trekken. Die worden dan veel meer geleid door andere spelers die toegang hebben tot big data, zoals supermarkten, vergelijkings- en boekingssites en zelfs zorgverzekeraars, banken en creditcardmaatschappijen.
Spaaractie
Zo leidde de spaaractie van Albert Heijn en reserveringssite Iens tot 950.000 etentjes bij 1500 restaurants. Horecabedrijven kunnen aanhaken bij de organisaties die met klantinformatie consumenten sturen, maar dat kost geld. Volgens Rabobank betalen hoteliers bij Booking.com vaak tot 25% provisie terwijl Thuisbezorgd.nl tussen de 13 en 15% provisie vraagt.
Lichtpuntje voor horecaondernemers is dat de technologie om data te kunnen analyseren steeds goedkoper wordt en zij hier zelf mee aan de slag kunnen gaan.
You must be logged in to post a comment.